Ważna informacja News: Akira Toriyama odszedł w wieku 68 lat

Polecamy

Japonizacja. Anime i jego polscy fani

Druga informacja ode mnie, bo sam jestem tym zaciekawiony troszkę :d Na naszym rynku ukazała się książka autorstwa Piotra Siudy i Anny Koralewskiej pt. "Japonizacja. Anime i jego polscy fani.", która opisuje nasz polski fandom. Ciekaw jestem czy ktoś to kupił albo zamierza kupić bo ja się osobiście zastanawiam nad zakupem z czystej ciekawości, a dzięki newsowi może zachęcę jeszcze kogoś albo się dowiem od kogoś kto już kupił czy warto wydać na to pieniądze. W rozwinięciu zamieszczam opis książki wraz ze spisem treści.

Opis: "Książka Piotra Siudy i Anny Koralewskiej to próba wyjaśnienia fenomenu seriali anime w kontekście popularności, jaką cieszą się w samej Japonii, ale przede wszystkim w świecie Zachodu, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Popularność ta przekłada się na wytworzenie się specyficznej subkultury fanów, którzy aktywnie włączają się w promocję poszczególnych seriali oraz w ich jakościowe oblicze, tłumacząc we własnym zakresie ścieżki dialogowe i tworząc napisy do filmów (często z pogwałceniem restrykcyjnie rozumianych praw autorskich). Oznacza to, że fani przestają być jedynie typowymi konsumentami dzieła filmowego, ale także współtwórcami złożonego fenomenu, jakimi są seriale anime. Umożliwia to współczesna technologia – dziś każdy użytkownik komputera może edytować filmy na własnym sprzęcie. Powodzenie projektów przygotowywanych przez fanów jest współcześnie powszechną praktyką – także w Polsce. Fani przygotowują napisy do seriali anime, edytują filmy i publikują w sieci wyniki swej pracy. Co równie istotne – dzięki sieci użytkownicy chętnie komentują wyniki takiej pracy edytorskiej i dzielą się spostrzeżeniami na temat jakości napisów tworzonych przez fanów. [...] Szczególną rolę w rozważaniach zawartych w książce stanowią rozdziały dotyczące polskich fansuberów – ich swoistości, tworzenia subkultury i zachowań świadczących o pasji, z jaką wykonują swoje dzieła (często traktowane niemal w kategoriach specyficznego posłannictwa). [...] . Wyniki badania własnego nad polską subkulturą fansuberską stanowią o wartości omawianego dzieła – jest ono oryginalnym wkładem w refleksję naukową na polu socjologii i kulturoznawstwa. Dokonano tu badania drogą wywiadów z fanami anime, wypowiadającymi się na różnorodne tematy związane z funkcjonowaniem subkultury fansuberskiej, filozofią daru i wymiany, akcjami wymieniania się filmami przez fanów, dylematami moralnymi, kwestiami stosunku do praw autorskich, konstytuowania się wirtualnej wspólnoty wraz z wytwarzaniem się mechanizmów nagród i negatywnych sankcji wobec tych, którzy przejawiają zachowania dewiacyjne".

- prof. Marek Jeziński

Zobacz spis treści



Wprowadzenie

Część I. Globalne oddziaływanie anime

Rozdział 1
1.1. Przezwyciężając dominację Stanów Zjednoczonych
1.2. Przezwyciężając kulturową bliskość
1.3. Japonizacja przez anime
1.4. Kłopoty w raju
1.5. Pytania

Rozdział 2.
2.1. Anime jako produkt amerykański
2.2. Anime jako produkt japoński
2.3. A może bezwonność?

Rozdział 3.
3.1. Kolejne powody popularności
3.2. Kreatywność i jej pochodna numer jeden, czyli powtórkowość
3.3. Kreatywność i jej pochodna numer dwa, czyli odmienność tematyki
3.4. Kreatywność i jej pochodna numer trzy, czyli odmienność sposobu rysowania
3.5. Kreskówki nie dla dzieci
3.6. Kreskówki dla dzieci, czyli potęga kawaii
3.7. Postmodernizm i ryzyko

Część II. Otaku, czyli o fanach

Rozdział 4.
4.1. Najbardziej zaangażowani konsumenci
4.2. Negatywny wizerunek fana
4.3. Kolekcjonerzy znaczeń
4.4. Entuzjazm i wtórna produkcja
4.5. Internetowe społeczności fanów
4.6. Wspólnoty internetowe a inteligencja otwarta i kolektywna
4.7. Niewidzialna rewolucja, czyli o rodzajach kolektywnej inteligencji
4.8. Codzienność społeczności wiedzy Pierrea Lévyego

Rozdział 5.
5.1. Fani anime
5.2. Otaku
5.3. Tworząca informacyjna elita
5.4. Otaku jako propagatorzy anime

Rozdział 6.
6.1. Otaku jako wyraz postmodernizmu
6.2. Trzy pokolenia otaku
6.3. Kołowrót symulakrów
6.4. Baza danych
6.5. Moe
6.6. Krytyka Azumy
6.7. Anime a japońskość
6.8. Transnarodowość i lokalność w jednym

Część III. Polscy fansuberzy anime

Rozdział 7.
7.1. Skąd się wzięli polscy fansuberzy?
7.2. Słownik terminów
7.3. „Dziadkowie fansubingu” (19MO) czyli od kaset do plików
7.4. Czas poświęcany „subtytlom”
7.5. Obraz przeciętniaka z nieprzeciętnej społeczności
7.6. Fan to nie ja
7.7. Robię to tylko dla siebie
7.8. Czynnik zabawowy

Rozdział 8.
8.1. Trzy dekady postępu niezgodnego z prawem
8.2. Prawo autorskie w świecie cyfrowym
8.3. Pewne prawa zastrzeżone
8.4. Opowieść o darze
8.5. „Od fanów dla fanów”
8.6. Nie będziesz brał pieniędzy, ani płacił
8.7. A po licencji niech ci ręka odpadnie
8.8. Moralna schizofrenia i sposoby na jej obejście
8.9. Tragedia wspólnego pastwiska
8.10. Akcja „Anime za free”
8.11. Kara za bezinteresowność
8.12. Powiązania między fansuberami a rynkiem komercyjnym na polskim przykładzie

Rozdział 9.
9.1. W głębi grupy fansuberskiej
9.2. „Samodzielne Jednostki Subujące”, które „tak naprawdę nigdy nie są same”
9.3. Poławiacze pereł
9.4. Ci, którzy sami odchodzą i ci, którzy muszą odejść
9.5. Otwarty podział pracy
9.6. Mechanizmy kontroli
9.7. Płynność w wielkim stylu
9.8. Prestiż i popularność grupy

Rozdział 10.
10.1. O czym mówi ideał fansubera?
10.2. Pomoc i wsparcie tylko dla inteligentnych
10.3. „Dla dobra suba” – system komentarzy
10.4. Co daje plagiat?
10.5. Czarna owca społeczności

Zakończenie

Dodał: Darknes, 24.06.2014 20:47

Komentarze

Black dnia 26.06.2014 07:26
Koncert życzeń na Polo TV.
KaKa dnia 26.06.2014 01:22
Interesuje mnie to zjawisko na tym wortalu :)
Darknes dnia 26.06.2014 00:12
To ić wypatrywać gdzie indziej :d
KaKa dnia 25.06.2014 22:21
<wciąż wypatruje sprawiedliwego traktowania userów>
Darknes dnia 25.06.2014 13:35
No ja mam nadzieję, że tam jest właśnie opisany problem kradnięcia skanów i subów :p Dlatego chętnie bym to kupił bo sam w tym troszkę kiedyś siedziałem.

Np. taki rozdział jak "Robię to tylko dla siebie"
Sporo anime robiłem tylko dla siebie i nikomu ich nie udostępniałem, więc właśnie takie smaczki mnie w sumie ciekawą.

Ogólna wizja tego podziemnego świata oczami innych jest lekko ciekawa.
KaKa dnia 25.06.2014 13:30
<wypatruje sprawiedliwego traktowania userów>

W sumie prawda, nasz fandom jest słaby, bo u nas raczej dominują ci, którzy chcą tylko za darmo i tylko animu.
Samael dnia 25.06.2014 13:27
:|
zadyma dnia 25.06.2014 13:04
"Japonia. Chińskie bajki i mangozjeby." Ciekawe czy napiszą tam jakim gównem jest polski fandom.
KaKa dnia 25.06.2014 10:48
Śmiejo sie z Daniela...

Hmm... Czy kupię? Nie wiem, na pewno nieprędko.

Fansub znam z doświadczenia xd Coś w tym jest, niektorzy w szoku, że chcę to robić bez wynagrodzenia :d

Kiedyś, jak nadrobię moje mangowe zaleglosci może zakupię tę pozycję, bo fajnie byłoby poznać nasz fandom od zewnątrz poniekąd.
Darknes dnia 25.06.2014 10:09
daniel122* :p Obniżyłeś mu rangę xDD

Kordos, pamiętaj, ładna okłada to klucz do sukcesu xDDDD Daniel po porostu myśli, że książka ma brzydką kreskę i nie jest zainteresowany środkiem :d
Strona 1 z 2 1 2 >

Dodaj komentarz:

Możliwość dodawania komentarzy została wyłączona przez administratora.
Linki sponsorowane: Kosmiczni.pl - Gra inspirowana mangą Dragon Ball | Shinobi World
Polecamy